När Gunilla McLeod, COO på Taipuva, berättar om sin resa från Londons modevärld till Taipuva beskriver hon det som en antagen utmaning. Det var nämligen modet att prova något helt nytt slutligen ledde till att hon säkrade positionen som försäljningschef på Taipuva Sweden för närmare tre år sedan.
– Tord [vd på Taipuva Sweden] hade publicerat ett inlägg på LinkedIn där han ifrågasatte bristen på kvinnor i branschen. Så då tänkte jag, åh, det här är en utmaning jag gärna accepterar.
Tre år senare är hon fortfarande en viktig del av Taipuva Sweden, nu som COO.
– Jag tror att så många människor inte vågar ta steget för att de bara tänker, ’Åh, vad vet jag?’ Men jag tror att det är något som alla borde göra, att byta bransch. Bli inte för bekväm med det du gör.
Alla räknas – oavsett bakgrund
Enligt Gunilla är en av de bästa delarna med att arbeta på Taipuva möjligheten att träffa människor hon annars aldrig skulle ha stött på. Samtidigt medger hon att hennes resa inte har varit helt fri från utmaningar, speciellt med tanke på hennes bakgrund.
– Jag kommer från en bakgrund inom mode, design och fotografi, till skillnad från mina ingenjörskollegor. Men, på Taipuva värderar vi alla och jag känner mig som en nyckelspelare bland alla andra här. Jag har också turen att få arbeta med ett gäng som ligger i framkant i vår bransch. Jag uppskattar utmaningarna som mitt arbete innebär, det håller mig uppdaterad och på tårna. Jag har även fått fantastiska vänner genom mitt arbete, och jag studerar jag hårt för att hålla jämna steg med dem. Jag lär mig hela tiden.
När Gunilla beskriver sig själv berättar hon tycker om människor och är en naturlig projektledare – passionerad inom ledarskap och coachning. Dessutom uppskattar hon Taipuvas värderingar och att ha en rak approach när det kommer till försäljning.
– Förra året växte vi, vi fördubblade nästan vår tillväxt. Med det sagt har vi behållit våra värderingar när det kommer till att ha ett helhetstänk. Jag tror på att vara ärlig när det gäller försäljning, om du kontaktar oss angående verktyget eller arbetssättet kommer jag att säga som det är om det inte passar för just din organisation. Jag försöker alltid bygga långsiktiga relationer med kunder, för om man klarar det är det ett kvitto på att man har lyckats.
Siemens Nordic Partner of the Year 2023
I februari fick Taipuva äran att ta emot utmärkelsen Nordic Partner of the Year 2023 från Siemens Digital Industries Software – ett tydligt bevis på att hårt arbete lönar sig. En annan betydande händelse under februari månad var Taipuva Polarion Days 2024.
När hon tänker tillbaka på detta, uttrycker Gunilla sin tacksamhet för chansen att kunna möta kunderna, lyssna på deras berättelser och erfarenheter:
– Jag älskar när våra kunder självmant kliver fram för att dela med sig av sin resa med Polarion. Det är ovärderligt för både oss, potentiella och befintliga kunder. Dessutom säger det mycket att deltagarna återvänder år efter år.
Slutligen tänker Gunilla tillbaka på en annan stund när hon var ny på Taipuva:
– Min chef bjöd mig på en stor utmaning redan från start genom att skriva: ’Är hon den som kommer etablera Polarion på den svenska marknaden?’ om mig i en artikel. Så här tre år senare är mitt svar till honom: ’Ja, det gjorde vi’.