“Det absolut viktigaste för oss på Taipuva är våra långsiktiga kundrelationer och att se dem lyckas”
Det är en konst att göra komplexitet enkelt. Fråga Pasi Ahola, en av grundarna av Taipuva. När han inte följer mountainbikestigen i skogen eller spenderar tid i vildmarken, så jobbar han hårt för att fler ska upptäcka denna konstart.
Det är komplext att jobba inom modern R&D och produktutveckling.. Det kräver engagemang från alla medarbetare att kunna erbjuda rätt lösningar och även implementera dem. Pasi är noga med att skapa en kultur på Taipuva där man får mycket frihet och där man kan styra sin roll väldigt mycket beroende på vad man är intresserad av. Det är viktigt att medarbetare får ett stort förtroende att styra sin egen tid, var de arbetar och projekt. Taipuva är vana att arbeta remote, något som Pasi uppskattar.
– I mitt jobb behöver jag ständigt byta fokus, allt från snabba små beslut till långsiktiga stora beslut. Det vi håller på med är komplext på så många nivåer, och kräver mycket mental energi. Därför uppskattar jag verkligen att snabbt kunna ta mig ut i naturen på min mountainbike eller ge mig ut i vildmarken. Det ger en stor kontrast till det jag gör till vardags, och ett helt annat fokus.
Så hur började allting?
– Petri (medgrundare till Taipuva) och jag hade jobbat på samma företag, och vi insåg att vi kunde bygga ett bolag tillsammans med den expertis vi besitter. Att få allt att hänga ihop i en produktutvecklingsprocess, allt från samarbete, konsultation, drift, installation, verktygen och allt samlat i en digital plattform. Det fanns ingen som kunde erbjuda den helhetslösningen. Vi såg att vi kunde erbjuda en skräddarsydd lösning som kunde appliceras på många olika branscher och R&D processer, Polarion ALM. Istället för att komplicera det som redan är komplext, valde vi enkelhet. Det vill säga allt som behöves i en utvecklingsprocess, säger Pasi.
Taipuva handlar om expertis och förståelse inom områden såsom produktutveckling och projektledning, för att göra utvecklingsprocesser mer effektiva och förutsägbara. Taipuvas styrka är alla medarbetare som är dedikerade experter, redo att dyka ner i kundens utmaningar för att utveckla vad de kan göra bättre. Sedan 2011 har Taipuva växt från två medarbetare till 15. Taipuva startade med en idé om möjligheten att erbjuda lösningar för att sammanlänka team, processområden och discipliner på ett effektivt sätt, och att verkligen göra det på ett så konkret och enkelt sätt som möjligt. Att göra det komplexa enkelt, helt enkelt.
Taipuva hjälper globala kunder
Pasi lägger mycket av sin tid att utveckla Taipuva som företag, medarbetarna och kunderna. Relationer är viktigt för honom och en nyckel till framgång. Taipuva är geografiskt placerade i Finland och Sverige men hjälper globala kunder som är verksamma över hela världen, ja till och med på Mars. Alla är de i behov av ett strukturerat arbetsätt i en komplex värld.
– Vi gör allt vi kan från vår sida för att våra kunder ska bli framgångsrika, vårt mål är att vara en engagerad partner som de kan lita på, att vi tillsammans bygger en långsiktig relation. Våra kunder jobbar med oss för att vi har en unik kombination av expertis, processer och verktyg. Vi kan erbjuda en mångsidighet och ta fram den bästa lösningen för dem, och vår kundbas lockar medarbetare som också har ambitionen att bli bäst i världen på det vi gör.
Långsiktiga kundrelationer
Det som genomsyrar organisationen är synen på kunden, på Taipuva sätter alla kunden i centrum och tar stort ansvar för för att utveckla den relationen. Positiv feedback delas såklart med teamet.
– Det absolut viktigaste för oss på Taipuva är våra långsiktiga kundrelationer och att se dem lyckas. Det är en del av vår kultur, att alla bryr sig om och tar ansvar för kundrelationen. Att våra allra första kunder fortfarande är med oss är vi otroligt stolta över. När våra kunder lyckas är det ett kvitto och en stor motivation att fortsätta med det vi gör, det är den bästa framgångsfaktorn för oss, att få nöjda kunder som vi år efter år kan erbjuda nya lösningar eller idéer. Det finns ständigt något att skruva på och bli bättre och bättre, säger Pasi.